vrijdag 10 april 2009

Waar gaat je afstuderen dan over?

Ik heb 5 jaar lang gestudeerd om voldoende kennis op te bouwen om straks te kunnen afstuderen. Het is logisch dat je met al die kennis meer snapt van jouw onderwerp dan iemand die 4 jaar andere vakken heeft gevolgd of misschien helemaal geen universitaire opleiding heeft gedaan. Gelukkig is dat ook wel het geval... Lastig wordt het wanneer er wordt gevraagd "goh, en waar gaat je afstuderen dan over?" meestal wordt die vraag gesteld in een situatie waarin het antwoord eigenlijk niet langer moet zijn dan een paar regels. Die paar regels moeten dan simpel zijn, zodat de ander het begrijpt en het nut inziet, maar ze moeten bij voorkeur ook geen afbreuk doen aan de complexiteit van de vraagstukken waar ik al ruim een half jaar mee bezig ben.

Inmiddels wordt ik al aardig goed in het uitleggen waar mijn afstuderen over gaat, ik heb zelfs verschillende versies afhankelijk van gelegenheid en toehoorders. Afgelopen week deed zich weer een mooie kans voor om de uitleg aan te scherpen: een afstudeerborrel. Veel mensen al lang niet meer gezien en benieuwd waar iedereen dan zoal mee bezig is. Geen makkelijke opgave als iedereen al wat gedronken heeft en in een rumoerige kroeg staat. Toch ging het volgens mij helemaal niet onaardig en snapte men de belangrijkste dingen best. Misschien lukt het me dan ook wel om het publiek op mijn afstudeerpraatje langer dan alleen de openingsslide erbij te houden.

1 opmerking:

valerie zei

(laatste zin) Vast wel. Mensen komen toch ook om jou, het minste wat ze kunnen doen is zich voor even in jouw wereld te verdiepen. Maar.. te technisch is misschien niet de juiste aanpak :) plaatjes om het visueel duidelijk te maken helpen ook. (vooral voor mij, haha!)