woensdag 22 oktober 2008

wat wil je worden?

Tijdens een universitaire beta opleiding leer je van alles; met name hoe je dingen kan uitrekenen, dingen kan meten en hoe bepaalde zaken werken. Gek genoeg leer je erg weinig over later. Van mijn mede-afstudeerders weten de meesten nog niet wat ze na hun afstuderen voor werk willen gaan doen of wat voor bezigheden ze willen tijdens hun baan straks. Een veelgestelde vraag tijdens voorlichtingsdagen is altijd "wat word je hier nou mee?", heel begrijpelijk dat de vraag gesteld wordt, maar een echt bevredigend antwoord is er vaak niet. Ook na ruim 5 jaar studeren niet.

En zelfs als je wel wat weet, weet je nog steeds erg weinig. Promoveren: wat voor onderwerp, met wie, iets maken of iets onderzoeken? Alles is mogelijk en alles kan wel geregeld en ingevuld worden. Je hoeft alleen maar na te denken over wat je wilt... En laat dat nou juist een van de moeilijkste dingen zijn. Soms denk ik: geef mij maar gewoon een sommetje, die heeft ten minste altijd dezelfde uitkomst.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Herkenbaar probleem. Ik weet het nog steeds niet. Ik doe maar alsof, ofzo ;)

Froukiwi zei

Herkenbaar inderdaad! Aan dat soort vraagstukken zouden ze wat mij betreft wel wat meer aandacht mogen besteden op de UT. Wel een grappige beta-opmerking: "geef mij maar gewoon een sommetje" :)

Voor mij is het heel behulpzaam geweest om goed na te denken over alles wat ik tijdens mijn studie heb gedaan en wat ik daar leuk aan vond.

Heb je bijvoorbeeld veel plezier beleefd aan het organiseren van dingen tijdens een bestuur of het motiveren van mensen, dan zou je aan een managementfunctie kunnen denken. Vind je het daarentegen heerlijk om uren te puzzelen op een som, dan moet je misschien meer de inhoudelijke kant op. Werk je graag samen of alleen? Hou je ervan om mensen iets uit te leggen? Daarnaast is het gewoon veel uitproberen. Zo kun je het steeds een beete helderder krijgen voor jezelf!