vrijdag 20 februari 2009

Beste meneer Plasterk

Als student met recht op studiefinanciering heb ik afgelopen week een brief van u gekregen over de spelregels rond geld lenen en het beperken van je studieschuld. Ik vind het een goed initiatief om alle studenten daarover te informeren: zo'n hoge schuld aan het begin van je geldverdienende leven is niet ideaal. Zoals menig student heb ik niet binnen de 5 jaar mijn diploma gehaald en ben dus momenteel wel aangewezen op een lening van de IBgroep.
Het lijkt er alleen op dat de IBgroep uw streven om studenten te behoeden voor onnodig hoge schulden niet helemaal deelt: bij het aflopen van de presetatiebeurs krijg je automatisch een maximale lening van de IBgroep. Een behoorlijk bedrag per maand, zonder dat je daarom vraagt!

Fijn dat u als minister begaan bent met onze financiele toekomst, maar als je als student niet oplet zadelt de overheid je alsnog met een aanzienlijke schuld op.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je de minister wel even een linkje gestuurd naar je weblog?

Anoniem zei

Helemaal met je eens. Dankzij de manier waarop het ibg hun zaakjes regelt en bijna nooit een overzicht stuurt van hoe je ervoor staat, plus hoe makkelijk mensen erover doen, heb ik nu een torenhoge schuld, iets wat ik vantevoren niet had voorzien en waarvan ik de gevolgen destijds al helemaal niet overzag. Een schuld die ik in 15 jaar echt niet afbetaald krijg. Fijn..

Anoniem zei

ook eens. Ik zat vorige week toevallig bij mijnIBG te kijken, en vanaf september ben ik ook het haasje. Er stond nu al dat ik dan 823 euro zo krijgen PER MAAND. Ik was geschokt door 't hoge bedrag en heb gelijk gecheckt voor de 0-euro-lening..anders krijg je inderdaad 'n énorme schuld die je niet snel afbetaald krijgt.

Anoniem zei

Beste falleri, ik vind je reactie merkwaardig. Het is opzich simpel hoor; het bedrag wat je maandelijks op je rekening krijg (nadat je beurs is afgelopen) is het bedrag wat je terug moet betalen. Dat weet iedereen en anders ben je naief. Nu doe je alsof het de schuld is van de IBG of mensen die "er makkelijk over praten" dat jij het totaalbedrag zelf niet kan uitrekenen.